Tips

Hjem » Tips

Tips og triks

Her kan du lese om vanlige fremgangsmåter ved motoroverhaling

Vanlig fremgangsmåte ved motoroverhaling

Når vi får inn en motor for motoroverhaling, så starter vi jobben med og demontere motoren. Deretter blir alle delene lagt i rensebadet for rengjøring slik at vi kan se hva som eventuelt er feil eller ikke feil med dem. Når dette er gjort så kan vi sette oss ned og skrive en liste over hva vi trenger av deler og hva som må til av arbeid.

Delelisten blir sendt til våre respektive dele-leverandører for prising, når vi da får beskjed om hva dette koster, så kan vi få laget et prisoverslag til kunden som da kan vurdere om han/ hun synes at vi skal fullføre jobben.

 

  • Hvis kunden svarer «ja takk», så forlanger vi et forskudd på ca. 50 % dersom jobben koster over Kr. 30.000,-
  • Får vi «nei takk» så blir kunden belastet for den jobben (demontering, kontroll og rensebading av motoren ) vi har gjort. Da går vi ut i fra hvor mange timer vi har brukt på dette.
  • Timeprisen er i dag kr. 1000,- inkl.moms.

Moped

Trenger mopedsylinderen din borring kan du komme til oss, men du må kjøpe stempel hos forhandler først og ta med dette når du leverer sylinderen. Vi er nødt til og ha dette når vi borrer slik at vi kan se at det blir riktig klaring. Skal den borres over 1 mm så må du regne med at det går et par dager ekstra før du kan få den igjen, for da må den dreies først.

Overhaling av motor, balansering, trimming og benkkjøring

Fremgangsmåten for benkkjøring er at vi får inn motoren, demonterer og kontrollerer den og gir deg et ordentlig skriftlig prisoverslag, gjerne med forskjellige alternativer. Når vi har blitt enige om hva som skal gjøres, vil vi forlange et forskudd på ca. 50 % av jobben. Du får da igjen en motor som er ferdig innkjørt, olje og oljefilter er byttet, toppene er ettertrekt og motoren er justert og du får papirer på benkkjøring.

Veteranmotor

I likhet med båtmotorer ( avsnittet ovenfor ) så tar det som regel lang tid med motoroverhaling av en veteranmotor. Denne er også som regel vanskelig og skaffe fram deler til. Det kan hende mange av delene spesiallages siden de ikke produseres lenger. Prisene på overhaling av motor av denne typen, varierer veldig ettersom hvor vanskelig og dyrt det blir og skaffe deler. Så beregn veldig god tid ved denne typen motoroverhaling.

Trimming

Når en motor skal trimmes så må den overhales først for og fjerne all slitasje. Dette for at den skal tåle effektøkningen og ikke havarere etter kort tid. Vi driver ikke med chiptrimming (oppgradering, justering av elektronikken.) Da vi ikke kan ta i mot biler eller båter på vårt verksted må du ta ut motoren selv og sende / levere denne til oss.

Båtmotor

Tenker du på å levere båtmotoren til oss når sesongen er slutt så nøl ikke. Glem presseningen når båten er løftet på land. Ta ut motoren med en gang og kom til oss. Vinteren går mye fortere enn du tror. Venter du for lenge så er det ikke sikkert at du har båten kjørbar neste sesong. Det kan ta veldig lang tid og overhale en motor, da det kan være tidkrevende og skaffe deler hvis du skulle ha en ukurant motor.

V-8 motor odd nummer, venstre side

FABRIKATÅRSTALL ELLER CU. INTENNINGSREKKEFØLGE
AMERICAN MOTORALLE 18436572
BUICK1967–Opp18436572
CADILLAC1963–196718726543
SEVILLE ( CAD.)1975–Opp18436572
CHECKER1965–Opp18436572
CHEVROLETALLE18436572
CHRYSLERALLE18436572
INTERNATIONAL HARVESTER304, 345, 39218436572
JEEPALLE18436572
OLDSMOBILEALLE18436572
PONTIACALLE18436572

V-8 motor odd nummer, høyre side

FABRIKATÅRSTALLTENNINGSREKKEFØLGE
BUICK1956 - 196612784563
CADILLAC1968 - Opp15634278

V-8 motorer sylinder nummer 1, 2, 3, 4 høyre side

FABRIKATÅRSTALL ELLER CU. INTENNINGSREKKEFØLGE
FORD272, 292, 312, 36815486372
FORD400,35113726548
FORDAlle andre15426378
MERCEDES BENZAlle15486372

6 sylinder rekkemotor tenningsrekkefølge 1, 5, 3, 6, 2, 4 alle

4 sylinder rekkemotor tenningsrekkefølge: 1, 3, 4, 2 alle unntatt

FABRIKATMOTORVOLUM / TYPETENNINGSREKKEFØLGE
FORD1600 CC1243
PORSCHE 9141,8,2,0 Liter1432
TOYOTA3RB, 3RC1243

V6 motorer odd nummer, venstre side

FABRIKATÅRSTALLTENNINGSREKKEFØLGE
BUICK1962–67165432
BUICK1975–Opp165432
JEEP1966–71165432
OLDSMOBILE1975–Opp165432
PONTIAC1976–Opp165432

V6 motorer sylinder nummer 1, 2, 3 høyre side

FABRIKATÅRSTALL ELLER CU. INTENNINGSREKKEFØLGE
FORD1972–73, 2600142536
FORD1974–Opp, 2800142536

Boxer 6 sylinder bakmontert motor odd nummer, høyre side

FABRIKATÅRSTALLTENNINGSREKKEFØLGE
CORVAIR ( CHEV.)Alle145236

Boxer 6 sylinder bakmontert motor nummer 1, 2, 3 , venstre side

FABRIKATÅRSTALLTENNINGSREKKEFØLGE
PORSCHEAlle162435

Boxer 4 sylinder bakmontert motor nummer 1, 2 , høyre side

FABRIKATÅRSTALLTENNINGSREKKEFØLGE
V.WAlle1432

Produkter vi selger

Vi selger også en rekke tilhørende produkter. Prat med oss om XtreemCoat båtlakk. Hva med et strømaggregat fra Mase i båten, eller på hytta? Hva med K-line ventilstyringer og utstyr, eller det ekstreme rengjøringsmiddel Strip All? Kanskje lakkere bilen med Plasti Dip ”gummilakk”?

Xtreem Coat

Fantastisk båtlakk som vi uten tvil anbefaler alle og kjøpe

Plasti Dip

En unik en-komponent syntetisk oljebasert gummimaling

Mase strømaggregater

Strømaggregater fra Mase er godt kjent over hele verden.

LED-Pærer

Et godt alternativ til vanlige lyspærer i spot belysning og pyntelamper.

Quaker State

Hjelper deg å stoppe aldringsprosessen inne i motoren din.

K-Line

Se våre priser på K-Line ventilstyring og olje

Strip All

Et rensemiddel som fjerner rust, maling, lakk, koks og sotbelegg.

Andre produkter

Se priser på diverse andre produkter vi også selger.