Tips og triks
Her kan du lese om vanlige fremgangsmåter ved motoroverhaling
Vanlig fremgangsmåte ved motoroverhaling
Når vi får inn en motor for motoroverhaling, så starter vi jobben med og demontere motoren. Deretter blir alle delene lagt i rensebadet for rengjøring slik at vi kan se hva som eventuelt er feil eller ikke feil med dem. Når dette er gjort så kan vi sette oss ned og skrive en liste over hva vi trenger av deler og hva som må til av arbeid.
Delelisten blir sendt til våre respektive dele-leverandører for prising, når vi da får beskjed om hva dette koster, så kan vi få laget et prisoverslag til kunden som da kan vurdere om han/ hun synes at vi skal fullføre jobben.
- Hvis kunden svarer «ja takk», så forlanger vi et forskudd på ca. 50 % dersom jobben koster over Kr. 30.000,-
- Får vi «nei takk» så blir kunden belastet for den jobben (demontering, kontroll og rensebading av motoren ) vi har gjort. Da går vi ut i fra hvor mange timer vi har brukt på dette.
- Timeprisen er i dag kr. 1000,- inkl.moms.
Moped
Trenger mopedsylinderen din borring kan du komme til oss, men du må kjøpe stempel hos forhandler først og ta med dette når du leverer sylinderen. Vi er nødt til og ha dette når vi borrer slik at vi kan se at det blir riktig klaring. Skal den borres over 1 mm så må du regne med at det går et par dager ekstra før du kan få den igjen, for da må den dreies først.
Overhaling av motor, balansering, trimming og benkkjøring
Fremgangsmåten for benkkjøring er at vi får inn motoren, demonterer og kontrollerer den og gir deg et ordentlig skriftlig prisoverslag, gjerne med forskjellige alternativer. Når vi har blitt enige om hva som skal gjøres, vil vi forlange et forskudd på ca. 50 % av jobben. Du får da igjen en motor som er ferdig innkjørt, olje og oljefilter er byttet, toppene er ettertrekt og motoren er justert og du får papirer på benkkjøring.
Veteranmotor
I likhet med båtmotorer ( avsnittet ovenfor ) så tar det som regel lang tid med motoroverhaling av en veteranmotor. Denne er også som regel vanskelig og skaffe fram deler til. Det kan hende mange av delene spesiallages siden de ikke produseres lenger. Prisene på overhaling av motor av denne typen, varierer veldig ettersom hvor vanskelig og dyrt det blir og skaffe deler. Så beregn veldig god tid ved denne typen motoroverhaling.
Trimming
Når en motor skal trimmes så må den overhales først for og fjerne all slitasje. Dette for at den skal tåle effektøkningen og ikke havarere etter kort tid. Vi driver ikke med chiptrimming (oppgradering, justering av elektronikken.) Da vi ikke kan ta i mot biler eller båter på vårt verksted må du ta ut motoren selv og sende / levere denne til oss.
Båtmotor
Tenker du på å levere båtmotoren til oss når sesongen er slutt så nøl ikke. Glem presseningen når båten er løftet på land. Ta ut motoren med en gang og kom til oss. Vinteren går mye fortere enn du tror. Venter du for lenge så er det ikke sikkert at du har båten kjørbar neste sesong. Det kan ta veldig lang tid og overhale en motor, da det kan være tidkrevende og skaffe deler hvis du skulle ha en ukurant motor.
V-8 motor odd nummer, venstre side
FABRIKAT | ÅRSTALL ELLER CU. IN | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
AMERICAN MOTOR | ALLE | 18436572 |
BUICK | 1967–Opp | 18436572 |
CADILLAC | 1963–1967 | 18726543 |
SEVILLE ( CAD.) | 1975–Opp | 18436572 |
CHECKER | 1965–Opp | 18436572 |
CHEVROLET | ALLE | 18436572 |
CHRYSLER | ALLE | 18436572 |
INTERNATIONAL HARVESTER | 304, 345, 392 | 18436572 |
JEEP | ALLE | 18436572 |
OLDSMOBILE | ALLE | 18436572 |
PONTIAC | ALLE | 18436572 |


V-8 motor odd nummer, høyre side
FABRIKAT | ÅRSTALL | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
BUICK | 1956 - 1966 | 12784563 |
CADILLAC | 1968 - Opp | 15634278 |
V-8 motorer sylinder nummer 1, 2, 3, 4 høyre side
FABRIKAT | ÅRSTALL ELLER CU. IN | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
FORD | 272, 292, 312, 368 | 15486372 |
FORD | 400,351 | 13726548 |
FORD | Alle andre | 15426378 |
MERCEDES BENZ | Alle | 15486372 |


6 sylinder rekkemotor tenningsrekkefølge 1, 5, 3, 6, 2, 4 alle
4 sylinder rekkemotor tenningsrekkefølge: 1, 3, 4, 2 alle unntatt
FABRIKAT | MOTORVOLUM / TYPE | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
FORD | 1600 CC | 1243 |
PORSCHE 914 | 1,8,2,0 Liter | 1432 |
TOYOTA | 3RB, 3RC | 1243 |


V6 motorer odd nummer, venstre side
FABRIKAT | ÅRSTALL | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
BUICK | 1962–67 | 165432 |
BUICK | 1975–Opp | 165432 |
JEEP | 1966–71 | 165432 |
OLDSMOBILE | 1975–Opp | 165432 |
PONTIAC | 1976–Opp | 165432 |
V6 motorer sylinder nummer 1, 2, 3 høyre side
FABRIKAT | ÅRSTALL ELLER CU. IN | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
FORD | 1972–73, 2600 | 142536 |
FORD | 1974–Opp, 2800 | 142536 |


Boxer 6 sylinder bakmontert motor odd nummer, høyre side
FABRIKAT | ÅRSTALL | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
CORVAIR ( CHEV.) | Alle | 145236 |
Boxer 6 sylinder bakmontert motor nummer 1, 2, 3 , venstre side
FABRIKAT | ÅRSTALL | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
PORSCHE | Alle | 162435 |


Boxer 4 sylinder bakmontert motor nummer 1, 2 , høyre side
FABRIKAT | ÅRSTALL | TENNINGSREKKEFØLGE |
---|---|---|
V.W | Alle | 1432 |
Produkter vi selger
Vi selger også en rekke tilhørende produkter. Prat med oss om XtreemCoat båtlakk. Hva med et strømaggregat fra Mase i båten, eller på hytta? Hva med K-line ventilstyringer og utstyr, eller det ekstreme rengjøringsmiddel Strip All? Kanskje lakkere bilen med Plasti Dip ”gummilakk”?
Xtreem Coat
Fantastisk båtlakk som vi uten tvil anbefaler alle og kjøpe
Plasti Dip
En unik en-komponent syntetisk oljebasert gummimaling
Mase strømaggregater
Strømaggregater fra Mase er godt kjent over hele verden.
LED-Pærer
Et godt alternativ til vanlige lyspærer i spot belysning og pyntelamper.
Quaker State
Hjelper deg å stoppe aldringsprosessen inne i motoren din.
K-Line
Se våre priser på K-Line ventilstyring og olje
Strip All
Et rensemiddel som fjerner rust, maling, lakk, koks og sotbelegg.
Andre produkter
Se priser på diverse andre produkter vi også selger.